Zabawy stymulujące rozwój mowy

Zapraszamy do pobrania ulotki.

  • Zaraz po urodzeniu przywitaj swoją pociechę ciepłym słowem albo piosenką, której słuchało w  brzuchu :)
  • Przez cały czas funduj dziecku tzw. „kąpiel słowną”- mów do niego, opisuj co robisz, co widzisz, jak się czujesz; Pamiętaj jednak, że cały czas prowadzisz z dzieckiem dialog, nie monolog, zatem zawsze czekaj na reakcję zwrotną Twojego dziecka – mimikę, gesty lub wokalizację wskazujące na zainteresowanie
  • Pokazuj przedmioty i nazywaj je; Kiedy dziecko pokazuje palcem, że coś chce (ok. 9-mca życia)- pokaż mu to, daj do rączki i wypowiedz głośno i wyraźnie nazwę przedmiotu; Tak samo zachowuj się przy jedzeniu, ubieraniu, kąpieli i zabawie; Wykorzystuj każde zainteresowanie dziecka, kieruj jego uwagą- tak samo, jak ono kieruje Twoją ☺
  • Naśladujcie wspólnie odgłosy otoczenia: szum wiatru, przejeżdżającą karetkę, szczekanie psa.. . Wykorzystuj wszystkie, znane Tobie wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Fantastyczną pomocą może się okazać np. „Księga dźwięków” autorstwa Bravi Soledad
  • Czytaj dziecku od urodzenia. Pod koniec pierwszego i w drugim roku życia wybieraj bajki krótkie, zabawne, a czytanie łącz z omawianiem obrazków, opowiadaniem. W tym wieku Twoje dziecko już może uczyć się czytać! Przyklej drukowane nazwy (czarny napis na białym tle, prosta czcionka np. Arial) na bliskie, znane dziecku przedmioty – w ten sposób dziecko czyta globalnie tzn. całościowo. Możecie także rozpocząć już przygodę z serią książeczek „Kocham czytać” J. Cieszyńskiej
  • Czytając dziecku bajkę, wierszyk lub- bawiąc się w „zwierzątka” i w wielu innych sytuacjach- używaj pacynek;
  • Wierszyki łącz z zabawami paluszkowymi i masażykami. Mamy z Fundacji Cali Mali szczególnie polecają „Zabawy paluszkowe” Krzysztofa Sąsiadek i „Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki” Marty Bogdanowicz
  • Śpiewajcie piosenki z pokazywaniem. Bardzo przydatna może okazać się tu pomoc W co się bawić z dziećmi? + 3CD. Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka” – Marty Bogdanowicz

Już z trzylatkiem baw się w zgadywanki np. „Ma koła, kierownicę i tata nim jeździ do pracy.” 

Zabawy stymulujące rozwój mowy